Bütçe Müzakerelerinden Bazı Dip Notlar

Bütçe Müzakerelerinden Bazı Dip Notlar

Sevgili departman yöneticileri ve özellikle yönetim kurulu üyelerimiz, her yılın bilhassa ikinci yarısından sonra, en çok konuşulan konunun Bütçe ne oldu? Neresindeyiz? soruları olduğuna dair tecrübelerimiz, halen eski alışkanlıkların yürütüldüğünü bizlere göstermektedir.

Bu yüzden Bütçe Danışmanlığı çözümümüzün ilk blog konusunu bütçe müzakerelerinde en sık rastladığımız sorularla şekillendirdik. Sorulara yanıtlarımızı tek tek vermek demek, mini bir kitap yazımına varacak ve tahmin edeceğiniz gibi her şirketimiz için yanıtlar da farklılık gösterecektir. Yine de soruların sizlere bütçelerinizde yaşadığınız benzer problemleri çağrıştırması açısından önemli bir farkındalığı sağlayacak, bütçenin düzeltme ve güncellemelerinde de fikir anlamında ışık tutacaktır. Bütçe danışmanlığı çözümümüzde çok farklı sektörde çok sayıda orta ölçekli işletmede kurduğumuz ve halen yürüttüğümüz bütçelerin müzakerelerinden alıntı şeklinde ileteceğimiz sorular, sıklıkla karşılaştığımız önemli noktaları barındırmaktadır;

Soru 1: İki farklı departman arasındaki bütçesel geçişmeler, yalınlaştırma amaçlı yapılan revize bütçeleri doğurur mu? Revize periyotları ne olmalı ve geçişmelerin yalınlaşmalarının doğruluğunun kontrolü nasıl olmalıdır?

Soru 2: Bugüne kadar öngörmediğimiz ancak yeni iş yapış şeklimiz gereği 3. Çeyrekte bütçelemeye dahil edilmesi gerek alt fonksiyonlar hangi şekilde yapılmalı ve nasıl izlenmeli? Bu eklentilerin yıl sonuna kadar manuel takibi bizim için handikap mıdır?

Soru 3: Bütçe komisyonu olarak belirlediğimiz ekip, 2. Yarıyılda performans anlamında oldukça zayıfladı, alt fonksiyonlar açıldığından hakimiyetin dağılmasına çözüm ne olabilir?

Soru 4: Bütçeleme sırasında hedeflemeler dışında varsayım senaryolarımızı da eklememize rağmen buna paralel gidemeyişimiz ne sebeple oluşuyor?

Soru 5: Yönetim Kurulu üyelerimizin bazıları her ay yapılan bütçe toplantılarımıza katılımı bir yük görüyor, nerede yanlış yapıyoruz?

Soru 6: Departman bütçe sorumlularının kendilerine ait departmanlara rakamsal yatkınlıkları kendi yorumlarına fazla açık oluyor. Nasıl daha realist yaklaşarak bakabiliriz?

Soru 7: Bu yılın bütçesinin etkinliği ve verimliliği açısından hassas noktalarını ilk oturumda belirlemiştik. Ancak daha yarıyıl ortasında bu hassas noktaların çoğunun piyasa ve rekabet koşulları gereği farklılaşması hali gündeme geldi, bu durum bizi yeniden bütçelemeye mi götürecek? Nasıl bir revize yapılmalı?

Soru 8: Kasım ayındayız ve hala departman toplamlarında hassasiyetli bir sonuç oluşturamadık, çatı bütçe de bu sebeple yönetim kurulunca onaylanmıyor? Ne yapabiliriz?

Sıklıkla rastladığımız soruları, sizler için sıraladık, önemle Bütçeleme konusunda sizlere hatırlatmak istediğimiz konu; kurumsallaşmanın en kıdemli konularından biri olan bu bütçeleme projesinin şirketiniz açısından çok kıymetli bir yatırım olduğudur. Bütçesi mevcut görünen şirketlerde dahi, geçmiş dönem alışkanlıkları gereği yılda bir iki kez ilgilenilen bütçenin hiçbir departmana faydası olmayacağı gibi artık şirketlere kalıcı zararlar da verebilen ciddi bir konudur. Bu ve benzeri bütçe yönetimi içerikli her tip kritik şirketiniz konunuzu check-up formumuzla bizlere iletebileceğinizi hatırlatır, şimdiden sonsuz başarılı bir yıl kapanışı dileriz.

Referanslarımız